.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احمدی‌نژادی‌ها به دنبال مخاطبان جدید

رابطه بحث برانگیز دولت و علمای دینی با اظهارات رئیس جمهور در خصوص کیفیت برخود با پدیده بدحجابی بار دیگر مورد تحلیل رسانه ها و کارشناسان امر قرار گرفته است.

به گزارش «فردا» عمده انتقادات و واکنش های اعتراضی به سخنان احمدی نژاد از ناحیه علما و روحانیونی صورت گرفته است که تا کنون از دولت های نهم و دهم حمایت کرده و در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز از شخص احمدی نژاد حمایت کردند.

انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهور اولین شوکی بود که احمدی نژاد در بحبوحه حوادث بعد از انتخابات به طرفداران و بخصوص حامیان برجسته خود وارد کرد. اصرار او بر حفظ رحیم مشایی با وجود اطلاع از ناخرسندی طیف وسیعی از طرفدارانش و بویژه علمای دینی، در نهایت منجر به دخالت دفتر رهبری انقلاب و کوتاه آمدن دولت شد. البته پذیرش استعفای رحیم مشایی از مقام معاون اولی چیزی را عوض نکرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و چهره های برجسته اصول گرا، از نفوذ رحیم مشایی در دولت کاسته نشد.

سخنان یک شنبه شب هفته گذشته رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی درباره حجاب و عفاف و تاکید او بر مخالفت با برخورد انتظامی با بدحجابی، رنجش دوباره منتقدان اصول گرا را به دنبال داشت. این بار اما روحانیون و علما و بخصوص همان ها که در زمره حامیان دولت محسوب می شوند، در صف اول انتقاد ایستادند و تاکید کرند که انتظار بیان چنن مواضعی از سوی احمدی نژاد نداشته اند.

محور عمده این طیف از منتقدان هم بر این مساله استوار است؛ اگر دولت رویکردهای به تعبیر خود سلبی را در موضوع مبارزه با بدحجابی قبول ندارد، کدام رویکرد فرهنگی مورد ادعای خود را در این خصوص اتخاذ کرده و چه پیشنهاداتی برای برخورد با بدحجابی دارد؟ چرا قانون حجاب و عفاف را به مرحله اجرا در نمی آورد؟...

موضع احمدی نژاد در باره حجاب و انتقادات روحانیون که روز گذشته در خطبه های نماز جمعه کشور و بخصوص تهران نمود پررنگ تری یافت، بار دیگر مساله رابطه دولت و علما را به چالش کشیده است.

گمانه جدید که در این خصوص بوجود آمده، حکایت از شیفت دولت به سمت پایگاه های جدید اجتماعی است. در همین راستا به نظر می رسد دولت دیگر چندان دغدغه ای درخصوص نگرانی ها و نقطه نظرات علما و روحانیون ندارد و خود را برای اعتراضات و انتقادات آنها آماده کرده است. کما اینکه برای هر عضو کابینه احمدی نژاد مشخص بود که بیان چنین اظهاراتی درخصوص حجاب، آنهم در شرایطی که طی هفته های گذشته بحث های متعددی در این باره شده، راهپیمایی و تجمع های متعدد صورت گرفته،مطمئنا چالش برانگیز خواهد بود و انتقادات گسترده حامیان را به دنبال خواهد داشت.

با این حال رئیس جمهور با اطلاع از چنین واکنش هایی در تلویزیون و رودرروی مردم به گونه ای سخن می گوید که هیچ اثری از همراهی با معترضان به وضعیت حجاب که اتفاقا اکثر آنها از جمله حامیان پروپاقرص دولت هستند، نیست.

آیت الله سید احمد خاتمی این رفتار احمدی نژاد را این گونه تفسیر کرده بود: «جناب رييس‌جمهور در اين مصاحبه از موج مقدسي كه به حمايت از حجاب و عفاف برخاسته نه تنها تجليل نكردند، بلكه تحقير كردند. اين تعبير كه در هر دوره‌اي هرچند ماه مي‌خواهند، جنجالي در كشور برپا كنند و برخورد كنند، اين تحقير اين موج مقدس است. آقاي رييس‌جمهور محترم مي‌دانند كه جلودار اين موج مراجع عاليقدر تقليد، ائمه محترم جمعه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و قاطبه متدينين هستند. اين راهپيمايي‌هايي كه در كشور در حمايت از حجاب شد، اكثرا شركت كنندگان آن همان‌ها بودند كه به آقاي احمدي‌نژاد راي دادند.انتظار اين راي دهندگان اين است كه آقاي رييس‌جمهور نيز دغدغه‌ آن‌ها را داشته باشد. در اين مصاحبه بيش از آن‌كه، هنجارشكنان و بدحجابان محكوم شوند، كساني كه در مقابل اين جريان فساد ايستادند محكوم شدند..»

بر اساس گمانه جدید، دولتی ها از هم اکنون فعالیت ها و رایزنی های درونی خود برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را آغاز کرده اند و با اذعان به نارضایتی بخش هایی از حامیان دولت چه بخش حزبی و سازمانی آن و چه افکار عمومی، سعی در جذب مخاطبان جدید در جامعه دارند. دیدارهای رئیس دفتر رئیس جمهور با برخی بازیگران و هنرمندان و اخیرا هم ورود برخی خوانندگان لس آنجلسی به داخل کشور چه بسا بخشی از رویکر فرهنگی دولت دهم باشد که مشخص است چه طیف از مخاطبان در جامعه را هدف قرار داده است.

این گمانه در راستای این تحلیلی سیاسی- انتخاباتی است که دولتی ها در انتخابات یازدهم مرزبندی خود با جریان اصول گرایی را آشکار می کنند و به صورت جریانی مستقل وارد میدان رقابت خواهند شد.

آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست انتخابات یازدهم عرصه رقابت بین اصول گرایان منتقد و اصول گرایان حاکم است. اصول گرایان حاکم در دولت، با اطلاع از اینکه در انتخابات بعدی بسیاری از چهره ها و نیروهای خوش نام ریزش کرده از دولت به جبهه منتقدان خواهند پیوست وبخشی از بدنه مردمی اصول گرایان هم از برخی رفتارهای اطرافیان فعلی رئیس جمهور ناراضی است، به فکر جذب مخاطب در خارج از جریان اصول گرایی افتاده است. این که این مخاطبان جدید دولت از چه طیف هایی و با چه خواسته هایی هستند در مجال های بعدی پرداخته خواهد شد. اما آنچه مشخص است اینکه دولتی ها با محوریت رئیس دفتر رئیس جمهور به دنبال ارتباط با طیف های دیگری از جامعه هستند که تا کنون از آنها غفلت کرده و توجهی به آنها نداشته است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.